افزایش تقاضا برای خرید سنگ‌قبر قسطی و دست‌دوم

فروشندگان می‌گویند حداقل قیمت یک سنگ قبر باکیفیت ۱۳ میلیون تومان است

کار طراحی و نصب یک قبر معمولی حدود سه‌و‌نیم، چهار میلیون تومان آب می‌خورد - ایرنا 

همه‌گیری کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن، در کنار تنگناهای اقتصادی سال‌های اخیر، بر بازار خریدوفروش سنگ ‌قبر در ایران هم تاثیر گذاشته است؛ به‌ طوری‌ که برخی فروشندگان سنگ قبر در مجاورت بهشت‌زهرای تهران می‌گویند که بعد از همه‌گیری کرونا، مراجعه برای خرید سنگ‌‌ قبرهای قسطی و دست‌دوم افزایش یافته است.

سنگ ‌قبر که تا یک سال پیش حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد، حالا حدود شش میلیون تومان قیمت دارد. یکی از فروشندگان درباره افزایش قیمت‌ سنگ ‌قبر و تاثیر آن در میزان تقاضای مردم، به روزنامه شرق گفت: «مردم از عهده خرید جنس ارزان هم برنمی‌آیند. شما بیایید از فاکتور قیمت‌های سه سال قبل عکس بگیرید تا کاملا مستند، از قیمت‌ها باخبر شوید.» این فروشنده با اشاره به افزایش هم‌زمان قیمت و جنس‌های بی‌کیفیت، گفت: «سنگ‌های بی‌کیفیت را جوهر زدند و بعد با سیم سابیدند تا شفاف شود. سنگ روح ندارد اما سنگی که روح دارد، حداقل ۱۳ میلیون تومان به بالا قیمت دارد.»

فروشنده دیگری نیز با تایید سخنان او، کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی کسادی بازار سنگ ‌قبر فروش‌ها دانست و گفت: «درست است که نسبت به قبل از قرنطینه، مراجعه مردم برای سنگ ‌قبر حدود ۱۵ درصد افزایش داشته، اما نباید فکر کرد که رونق داشته است. مردم همه دنبال ارزان‌ترین سنگ‌اند، برای کار چانه می‌زنند و از قیمت‌ها ناراضی‌اند.»

به گفته این فروشنده، کار طراحی و نصب یک قبر معمولی حدود سه‌و‌نیم، چهار میلیون تومان آب می‌خورد. اگر سنگ ‌قبر برای قطعات قدیمی و چند‌طبقه باشد، سنگ‌های بزرگ‌تری نیاز است که با طراحی عکس، خط، تاج، ابزار، قرنیز دور‌تا‌دور و نصب بر مزار حدود ۱۰ میلیون تومان به بالا هزینه دارد. با این‌ حال، این فروشنده می‌گوید که نه‌تنها همه مردم توان خرید «سنگ ‌قبر باابهت» را ندارند که میزان تقاضا برای خرید سنگ ‌قبر دست‌دوم و قسطی هم در حال افزایش است؛ البته مغازه‌داران سنگ‌ قبرهای قسطی را فقط به دوست و آشنا و افرادی می‌فروشند که مطمئن‌اند تسویه‌حساب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یکی از فروشندگان، برای یک سنگ ‌قبر پنج میلیون تومانی، دو میلیون تومان ودیعه دریافت می‌شود و مابقی آن باید در شش قسط ۵۰۰ هزارتومانی پرداخت شود. او با اشاره به افزایش تعداد درخواست‌ها در زمان اوج‌گیری بیماری کرونا، گفت: «زمان کرونا حدود ۱۰ سفارش قسطی برای آشناها داشتیم یا آشناها دوست و رفیقی را معرفی می‌کردند که توان پرداخت پول سنگ را نداشت و ما چون واسط را می‌شناختیم، قبول می‌کردیم؛ اما با وجود تقاضا، به‌هیچ‌عنوان به مشتری‌های شهرستانی قسطی نمی‌دهیم.»

گزارش روزنامه شرق می‌افزاید که این روزها سنگ‌ قبرهای دست‌دوم هم خریداران خاص خود را دارند. یکی دیگر از فروشندگان در همین زمینه می‌گوید: «از زمان افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، تعداد مشتری‌هایی که توان خرید سنگ‌ قبر ندارند و آبرودارند، زیاد شده است. بسیاری از سنگ ‌قبرهای قطعات قدیمی را که به تعویض نیاز دارند یا ۳۰ سال از عمر آنان گذشته و چند‌طبقه شده‌اند، برای ما می‌آورند و می‌گویند رویش را بسابید و پرداختش کنید و به افرادی که توان مالی کمتری دارند، بفروشید.» با وجود این، به گفته این مغازه‌دار، خریداران باید برای سنگ ‌قبرهای دست‌دوم هم بین دو تا سه میلیون تومان بپردازند.

مغازه‌داران مجاور بهشت‌زهرا می‌گویند باوجود بالا رفتن تعداد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری کرونا، کاروکاسبی‌ آنان کساد است و به دلیل افزایش نجومی قیمت سنگ‌ قبرها، مراجعان به خرید سنگ ‌قبر تمایلی ندارند. یکی از آن‌ها روایت می‌کند: «دو سال پیش قیمت سنگ خیلی ارزان بود. سنگ گرانیت را یک‌ میلیون‌ و ۵۰۰ تومان می‌خریدیم. الان همین سنگ را باید پنج میلیون تومان از کارخانه بخریم و با سود بسیار ناچیز به مردم بفروشیم. مردم خبر ندارند و اکثرا چند سال پیش ارزان خریده‌اند و الان که قیمت می‌گیرند و برای امواتشان می‌خواهند سنگ‌ قبر سفارش دهند، با شنیدن قیمت‌ها، ‌دهانشان از تعجب باز می‌ماند. ما هم می‌گوییم که تقصیری نداریم. الان حتی مشتری‌هایی که با ماشین مدل‌ بالا می‌آیند هم برای سنگ‌ قبر لوکس هزینه نمی‌کنند و کمترین هزینه را می‌دهند اما اوضاع قبل از تورم و گرانی‌ها بهتر بود و حداقل سنگ‌قبرهای گران‌تری فروش می‌رفت.»

با وجود کسادی بازار فروش، از سخنان فروشندگان پیدا است که سنگ‌های از جنس شبق، مرمر و دیگر انواع مرغوب همچنان مشتری‌های خاص خود را دارند و بازماندگان ثروتمند برخی اموات برای سنگ‌ قبر هم هزینه‌های هنگفتی می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال یک سنگ‌قبر مرمر حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تمام می‌شود و اغلب افرادی سراغ این سنگ‌ قبرها می‌روند که مقبره خانوادگی دارند.

پیش‌تر یکی از فروشندگان در همین زمینه به روزنامه خراسان گفته بود: «شاید برایتان جالب‌تر باشد که بدانید حتی ما مشتری‌هایی داریم که تاکید دارند حتما در سنگ ‌قبری که برای نزدیکانشان سفارش می‌دهند از آب‌طلا در نوشته‌ها استفاده کنیم که خود این موضوع هزینه بیشتری برایشان خواهد تراشید.»